Baddrol: 'Akhirnya air mata saya jatuh di Likas'

Terima kasih atas memori: Kapten Sabah Baddrol Bakhtiar menghargai sorakan penonton di Likas selepas bermain di perlawanan terakhirnya untuk kelab itu dalam perlawanan Liga Super menentang Pahang.

klik 👉 Follow Telegram Obsesbola untuk berita bolasepak terkini (large-bt)


Air mata Baddrol gugur bergenang di Likas

PETALING JAYA: Baddrol Bakhtiar biasanya tenang dan tenang, dan tidak pernah beremosi tetapi pada Sabtu, kapten Sabah itu menangis.

Kerjaya selama 18 bulan bersama Rhinos berakhir pada Sabtu selepas beraksi dalam perlawanan terakhirnya yang menyaksikan kelab Borneo itu membelasah Pahang 4-0.

"Akhirnya air mata saya jatuh di Likas," katanya kepada ribuan peminat yang hadir di Stadium Likas di Kota Kinabalu.

Darren Lok memastikan swansong Baddrol menjadi kenangan apabila dia menjaringkan dua gol pada minit kesembilan dan ke-65 manakala gol lain datang daripada Ramon Machado (ke-43) dan Stuart Wilkin (ke-69).

Baddrol berusia 35 tahun masuk sebagai pemain gantian pada separuh masa kedua pada minit ke-80, menggantikan pemain tengah Korea Selatan Park Tae-su.
Baddrol
Darren Lok memastikan nyanyian Baddrol tidak dapat dilupakan apabila dia menjaringkan dua gol dalam kemenangan 4-0. — Bernama
Selepas wisel penamat, mereka yang berada di stadium melaungkan nama Baddrol dan dia akhirnya memberi ucapan dan mengucapkan terima kasih kepada semua orang.

Dia telah menyertai Sabah pada Januari tahun lalu dan bermain 42 perlawanan selama dua musim, dan menjaringkan 13 gol.

“Saya bersyukur kerana kami berjaya memperoleh tiga mata penting dalam perlawanan terakhir saya. Ia satu kemenangan yang tidak dapat dilupakan dan juga satu kekalahan yang mengagumkan,” katanya.

“Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada pegawai, jurulatih dan rakan sepasukan dan mendoakan kejayaan mereka dalam Piala AFC.

“Tidak lupa kepada peminat di Sabah. Mereka adalah kekuatan dan inspirasi kami.''

Baddrol tidak banyak mendedahkan rancangan masa depannya.

“Perlawanan menentang Pahang bukan yang terakhir dalam karier bola sepak saya. Saya masih akan bermain selepas ini tetapi saya mahu menyelesaikan satu misi dahulu.

‘‘Kami akan umumkan tidak lama lagi ke mana hala tuju saya selepas ini,” katanya.

Beberapa sumber mendakwa bahawa lelaki berusia 35 tahun itu boleh kembali ke Kedah tetapi tidak untuk memakai Jersi warna Hijau Kuning - sebaliknya, dia mungkin dilihat dalam sut dan tali leher di DUN.

Difahamkan juga Baddrol mungkin bertanding pada pilihan raya negeri pada 12 Ogos ini.

Baddrol pemain, pemimpin cukup baik – Kim Swee


Datuk Ong Kim Swee memuji Baddrol.
Kehilangan tonggak Sabah FC Baddrol Bakhtiar yang tidak lagi bersama pasukan sang Badak untuk baki saingan musim ini amat dirasai oleh skuad kendalian Datuk Ong Kim Swee.

Baddrol beraksi kali terakhir bersama Sabah FC selepas pasukan itu berjaya menewaskan Sri Pahang FC 4-0 di Stadium Likas pada Sabtu lalu.

Kim Swee yang mengakui turut terasa dengan kehilangan pemain 35 tahun itu bagaimanapun tetap menghormati keputusan Baddrol yang sempat bermain bersama Sabah FC selama kira-kira dua tahun.

Katanya, keputusan yang diambil Baddrol itu bukan sesuatu yang mudah tetapi ia dibuat demi masa depan bekas pemain kebangsaan itu sendiri.

“Bukan mudah untuk Baddrol memilih untuk bersara namun apa yang Baddrol lakukan adalah demi kepentingan masa depan beliau, jadi kita harus menghormatinya.

“Seperti mana yang kita tahu, Baddrol bukan saja seorang pemain yang baik dalam padang tetapi juga seorang pemimpin yang cukup baik di luar padang.

“Jadi, kita pasti akan kehilangan seseorang terutama dalam ‘dressing room’ di mana beliau memainkan peranan yang cukup penting untuk pasukan Sabah,” katanya pada sidang media selepas aksi Liga Super menentang Sri Pahang Sabtu lalu.

Sementara itu, mengenai pengganti Baddrol, Kim Swee berkata perkara itu terpulang kepada pengurusan Sabah FC untuk membuat keputusan.

“Ini terpulang kepada pihak pengurusan di mana saya hanya akan cuba dengan seberapa daya dengan apa yang ada ketika ini, namun jika kita mempunyai kemampuan dari segi kewangan sudah tentu saya akan menambah baik lagi pasukan,” katanya.

Beliau berkata perkara itu penting memandangkan Sabah FC perlu mengharungi banyak lagi perlawanan Liga Super dan Piala Malaysia, termasuk piala AFC (Konfederasi Bola Sepak Asia) akan datang.

Dalam pada itu, Baddrol dalam sidang media berasingan selepas tamat perlawanan itu mengakui perlawanan menentang Sri Pahang bukan pengakhiran kepada karier bola sepaknya.

Katanya, beliau tetap akan bermain bola sepak namun perlu melaksanakan satu misi yang belum dapat didedahkan pada masa ini.

Beberapa hari lalu timbul khabar angin mengatakan Baddrol mungkin bertanding pada Pilihan Raya Negeri (PRN) di Kedah bulan depan selepas dipilih sebagai calon mewakili Perikatan Nasional (PN).

Spekulasi itu timbul sejurus Sabah FC mengeluarkan kenyataan mengenai pengunduran Baddrol daripada pasukan berkenaan.

Sabah kekal di tangga kelima liga dengan 33 mata tetapi hanya ketinggalan satu mata di belakang Kedah di tangga ketiga yang mempunyai 34 mata.

Pahang juga mempunyai 34 mata, tetapi keempat di belakang Kedah dengan perbezaan jaringan.

SOURCE: The Star

Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk berita bolasepak terkini setiap hari.
klik 👉 https://t.me/Obsesbola



Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.