Antara 10 Pengkhianat Utama EPL

Kickbola.net 10 Pengkhianat Utama EPL (Bahagian Satu)

10 Pengkhianat Utama EPL

Sewaktu Juan Mata meninggalkan Chelsea untuk menyertai Manchester United musim lalu, tiada siapa yang menyelar tindakan beliau berbuat demikian.

M
ungkinkah kerana playmaker dari Sepanyol itu tidak dilihat sebagai watak penting di Stamford Bridge, sehinggakan peminat The Blues mengucapkan selamat berjaya kepada beliau di Old Trafford – walaupun secara dasarnya Chelsea dan Manchester United merupakan seteru utama dalam Liga Perdana Inggeris (EPL).

Dua tahun lalu, sewaktu Robin Van Persie menyertai The Red Devils, hampir keseluruhan peminat Arsenal melaungkan yang beliau seorang pengkhianat. Mereka mengeji dan menjerit boo kepada Van Persie setiap kali dia mendapat bola semasa bermain untuk Manchester United di Ashburton Grove (stadium Emirates).

Juan Mata bernasib baik. Tiada siapa yang melayani beliau sedemikian. Walaupun kini Mata sudah menyertai United, beliau tidaklah begitu dibenci peminat Chelsea dan tidak dilabel sebagai pengkhianat.

Sekarang, kami hidangkan kepada anda, 10 pengkhianat terbesar di pentas EPL. Adakah pemain yang mengkhianati kelab anda tersenarai dalam senarai kami? Mari kita saksikan.

Jeremy Renner
10. Frank Lampard.
Frank Lampard menerima sambutan yang bercampur ketika dia pulang ke Stamford Bridge sejak berhijrah ke Manchester City. Namun, yang paling menarik apabila salah seorang penyokong The Blues menayangkan banner yang melabel lagenda Chelsea itu sebagai pengkhianat.

Pemain berusia 36 tahun itu menyertai Manchester City sebagai pemain pinjaman setelah kontrak lamanya di Chelsea tamat dipenghujung musim lalu. Dia dikatakan telah berpindah ke liga MLS untuk menyertai kelab New York City FC.

lampard

Walau bagaimanapun, tembelangnya pecah apabila pihak New York City FC menyatakan bahawa Lampard tidak pernah menandatangani kontrak dengan kelab berpangkalan di Amerika itu.

Dakwaan itu dikukuhkan lagi apabila Manchester City pula mengesahkan bahawa Lampard akan kekal di Manchester City sehingga akhir musim. Penipu?

Jeremy Renner
9. Wayne Rooney.
Apa? Mengapa lagenda Manchester United ini masuk ke dalam senarai kami? Sabar. Kami akan ceritakan kenapa Rooney layak berada di senarai kami walaupun dia mencintai dan sangat setia kepada Manchester United.

imagesRooney menyertai United pada usia yang amat muda (18), tetapi dia telah berlatih dengan Everton sejak berusia 11 tahun. Pemain berbakat dari kelab kecil sering dibeli oleh kelab yang lebih besar, tetapi apa yang membuatkan Rooney dicerca oleh warga Goodison Park adalah kerana dia tidak mengotakan janji setianya.

Dia membesar sebagai peminat Everton, melalui sistem latihan mereka dan pernah menayangkan tulisan “Once a blue, always a blue” (Sekali biru, selamanya biru) di bawah jersinya selepas menjaringkan gol untuk Everton.

Namun, beberapa minggu berikutnya, dia telah berpindah ke Old Trafford. Lebih teruk lagi, Rooney turut bertindak mencium crest Manchester United di hadapan penyokong Everton. Peminat Everton yang baran dengan tindakan Rooney itu pula menunjukkan slogan diatas. Ouch!

Jeremy Renner
8. Robin van Persie.
Robin van Persie adalah salah seorang pemain bintang Arsenal yang pernah menjadi kapten pasukan, berpindah ke kelab lain dan menikam mereka semula dari belakang.

Selepas menghabiskan 8 musim di bawah kendalian Arsene Wenger, van Persie akhirnya menyertai kelab musuh tradisi Arsenal, Manchester United pada musim panas tahun 2012. Untuk menambahkan garam di luka, penyerang Belanda itu berpindah ke Old Trafford dengan penuh kerelaan hati.

Apabila disoal mengapa dia menyertai United, van Persie berkata bahawa dia terdengar suara seorang budak lelaki kecil dalam dirinya yang menjerit nama Manchester United. Dia turut mengakui bahawa antara sebab lain dia berhijrah adalah kerana dia mahu memenangi trofi kejuaraan.

Dia kemudiannya menjadi watak penting dalam kejayaan Manchester United memenangi kejuaraan Liga Perdana Inggeris ke-20, simbolik kepada nombor jersi The Red Devils yang disarung olehnya. Dia pernah dipetik berkata, “Saya datang ke Old Trafford untuk menghadiahkan kejuaraan liga ke-20 buat United dan Sir Alex Ferguson”.

Jeremy Renner
7. Ashley Cole.
Bukan secara sengaja, namun memang ramai pemain bintang Arsenal yang berpindah ke kelab seteru utama mereka. Walaupun bukan berseorangan, keadaan Ashley Cole berpindah keluar dari Arsenal benar-benar dikeji oleh peminat The Gunners.

Pada tahun 2005, Ashley Cole telah didenda akibat berjumpa secara rahsia dengan pengurus Chelsea, Jose Mourinho. Peristiwa ini dikenali sebagai tapping-up (memancing), kerana perbincangan dengan kelab lain tanpa pengetahuan kelab induk adalah dilarang dalam semua liga besar Eropah. Cole kekal di Arsenal sehingga akhir musim, tetapi menyertai Chelsea pada tahun 2006.
cashley
Cole turut mempersoalkan mengapa dia tidak mendapat layanan sebaik penyerang lagenda Arsenal, Thienry Henry sewaktu proses perbincangan kontrak baru. Akibat meninggalkan Highbury kerana mengejar bayaran lumayan, peminat Arsenal menggelarkannya sebagai Cashley Cole. Lebih teruk, mereka turut mencetak wang palsu dengan wajah Ashley Cole dan menabur wang tersebut semasa perlawanan Arsenal menentang Chelsea.

Jeremy Renner
6. Carlos Tevez.
Penyerang Argentina ni memenangi trofi bersama Manchester United, sebelum kelab berdana besar datang mengetuk pintu hatinya.

Seteru setempat United, Manchester City hadir dan membayar £25 juta seperti yang ditetapkan oleh pihak pengurusan The Red Devils. Sepantas lariannya, penggempur berbisa itu dengan pantas mengubah warna hatinya dari merah ke warna biru langit.

Namun, tindakan itu sahaja tidak cukup untuk kami melabelkan dia sebagai pengkhianat besar. Penglibatannya di Corinthians juga dipalit pengkhianatan, apabila di tidak mahu bermain dengan sengaja kerana mahu dirinya dijual ke Eropah. Ini menyebabkan kelab Brazil itu terpaksa menjualnya ke West Ham, sebelum dia berhijrah ke United dan City.

Jeremy Renner
5. William Gallas.
William Gallas merupakan satu-satunya pemain di dunia yang pernah bermain di ketiga-tiga kelab utama di London. Malah, Gallas juga layak disenaraikan antara figura pengkhianat utama kelab bola sepak diperingkat Eropah.

Gallas pernah bermain untuk pasukan timur London, Chelsea sebelum digunakan sebagai pertukaran untuk Ashley Cole berpindah ke Stamford Bridge. Perjanjian itu meletakkan Gallas di Arsenal, seteru utama Chelsea dari bahagian utara London. Gallas kemudiannya berpaling dari Arsenal dan menyertai musuh setempat mereka, Tottenham Hotspurs melauli perpindahan percuma.

Mungkin ada yang berkata, tidak adil untuk penulis melabel Gallas sedemikian kerana dia hanya sebahagian dari pertukaran Ashley Cole ke Chelsea. Namun, anda harus ingat bahawa Chelsea pernah menyatakan bahawa Gallas pernah mengugut untuk menjaringkan gol sendiri jika tidak dilepaskan.

Lebih teruk, Gallas juga memilih untuk menyertai Tottenham di saat tamat kontrak di Arsenal, sekali gus menimbulkan kemarahan peminat The Gunners. Pada dasarnya, Arsenal mahu memperbaharui kontrak Gallas, namun permintaan gajinya yang terlalu tinggi telah menggagalkan usaha tersebut.

gallas2

Tiga kelab London yang merupakan musuh menjadi taruhan Gallas sebagai simbol memberontak. Hebat!

Jeremy Renner
4. Michael Owen.
Selain mendapat jolokan Golden Boy of England, lelaki Inggeris terakhir yang memenangi anugerah Bola Emas ini juga pernah digelar sebagai pengkhianat.

Selepas menjadi penyerang terbaik dunia sewaktu berada di Liverpool, prestasinya yang hambar di Real Madrid menyaksikan Owen menyertai semula liga perdana Inggeris dengan menyertai Newcastle United.

Pada tahun 2009, tatkala Owen masih dibayangi oleh kehebatan masa silamnya, Owen menyertai musuh ketat sepanjang zaman Liverpool, Manchester United yang menaikkan api kemarahan peminat The Kop.

Ia sebenarnya agak sukar bagi Owen untuk dilabel sebagai pengkhianat kerana bergelut dengan prestasi tak menentu sewaktu di Newcastle. Ia sangat teruk sehinggakan agen kepada Owen terpaksa membuat brochure setebal 34 muka surat demi mencari kelab baru yang sudi mengambil Owen sebagai penyerang.

owen2

Dan strategi itu berkesan, Owen berjaya menjadi backup striker yang sangat efektif untuk Manchester United. Antara peristiwa yang penting adalah ketika dia menjaringkan gol kemenangan Manchester derby liga perdana Inggeris pada musim 2009-2010.

Jeremy Renner
3. Emmanuel Adebayor.
Kemana saja dia pergi, dia pasti akan meninggalkan jejak. Di Arsenal, Adebayor bangkit menjadi penyerang yang terkenal, mempunyai penyudah yang baik dan amat digeruni.

Adebayor kemudiannya memilih untuk menyertai Manchester City, dan penulis merasakan anda semua pasti akan terbayang memori dia menjaringkan gol dan menari-nari kegembiraan di hadapan penyokong Arsenal.

Setelah gagal menyinar di Manchester City, Adebayor kemudiannya menyertai satu lagi musuh tradisi Arsenal, Tottenham Hotspurs dan menjadi tonggak kejayaan Spurs di musim pertamanya disana. QPR juga cuba membidanya semasa sessi perpindahan pemain musim ini tetapi Adebayor mahu kekal di White Hart Lane dan mengintai prospek untuk menjadi kapten pasukan Spurs.

Jeremy Renner
2. Ian Wright.
Sebelum Ian Wright menjadi lagenda Arsenal, dia mencipta nama sebagai penjaring prolifik untuk pasukan Crystal Palace. Wright bermain di Palace untuk 6 musim, menjaringkan 100 gol dalam 254 penampilan.

Tidak seperti kebanyakkan pemain lain yang disenaraikan di sini, perpindahan Wright ke Arsenal tidak membuatkan dia seorang pengkhianat. Palace mereupakan sebuah kelab kerdil pada tahun 1991, manakala Arsenal pula sebuah kelab besar. Ia adalah normal apabila pemain dari kelab kecil berpindah ke kelab yang lebih besar.

Namun, apa yang membuatkan Wright dilabelkan sebagai pengkhianat adalah apabila dia meraikan golnya untuk Arsenal menentang Crystal Palace. Gol itu menyaksikan The Eagles tersingkir dari Divisyen Satu. Lebih teruk lagi, itu merupakan musim pertama dia bersama The Gunners!

Jeremy Renner
1. Sol Campbell.
Adakah anda bersetuju jika kami letakkan Sol Campbell sebagai pengkhianat nombor satu?
Tidak? Kami akan terangkan sebabnya.

Dalam soal membeli pemain bintang dari pasukan seteru utama, nama Arsenal hanya muncul sekali.

Sol Campbell merupakan pemain Tottenham Hotspurs sepanjang hayat. Dia mula berlatih bersama Tottenham pada tahun 1989, ketika dia berumur 15 tahun. Menjelang tahun 2001, Campbell merupakan pertahanan paling kental untuk England dan kontraknya bersama Spurs semakin menghampiri penamat. Tottenham Hotspurs telah menawarkannya kontrak baru yang akan menjadikan dia pemain yang paling mahal dibayar dalam sejarah liga Inggeris – tapi dia menolak.

campbell 1

Dia kemudiannya meninggalkan Tottenham Hotspurs di akhir kontraknya dan menyertai Arsenal secara percuma. Ya, pemain muda yang berbakat besar, yang disayangi semua orang dan dengan prospek future captain untuk Spurs menolak kontrak lumayan dari kelab yang menyaranya sejak kecil ,lalu menyertai musuh setempat dengan rela hati secara percuma. Sebab itulah peminat Spurs amat membenci Arsenal dan tidak boleh memaafkan Sol Campbell hingga ke hari ini.

Bagi penulis, kecurangan Sol Campbell terhadap Spurs berhak meletakannya sebaris dengan pengkhianat kelab bola sepak terhebat sepanjang zaman seperti Ronaldo, Figo dan Zlatan Ibrahimovic. Bila ditanya oleh pihak StarSports baru-baru ini, Campbell mengakui bahawa peminat Spurs masih belum dapat memaafkan dirinya. Campbell bagaimana pun mengakui sebab utama dia meninggalkan White Hart Lane adalah kerana dia ingin bermain di pentas Liga Juara-Juara.

judas

Namun, dengan mengabaikan pasukan asal dan menyertai pasukan seteru utama kelab lama yang melatih anda,serta berpindah dengan kerelaan hati secara percuma itu terlalu kejam. Lantas, peminat Spurs menggelarkan Sol Campbell sebagai Judas.

Buat kalian yang tidak tahu, Judas ini merupakan satu nama watak dalam kitab Injil. Judas adalah individu yang mengkhianati Jesus setelah mendapat bayaran 30 syilling perak. Pengkhianatan Judas juga menyumbang kearah peristiwa Jesus disalib. Satu penghinaan yang cukup besar kepada Campbell.

Selain itu, dalam sebuah undian yang dilakukan oleh akhbar Daily Mail yang berpangkalan di UK, Sol Campbell telah dipilih sebagai juara dalam pencarian 50 Pengkhianat Terbesar Dalam Sejarah Bolasepak.

campbell0

Sekarang anda bersetuju dengan penulis atau tidak?

Rumusan: Dalam kelab EPL, kelab Arsenal merupakan kelab yang paling kerap dikhianati; Bacary Sagna, Gael Clichy, Fabregas, Samir Nasri dan ramai lagi yang tak sempat disebutkan di sini. Namun memperlihatkan gaya Sol Campbell mengkhianati Spurs pada awalnya, ia memperlihatkan balasan yang lebih teruk menimpa The Gunners.

Hantarkan komen anda kepada kami. Kami mahu mendengar pandangan dari anda.


Tags

Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.