Piala Malaysia: Sabah Lepasi Halangan Kuching City, Layak Ke Suku Akhir

A picture of a young Vladimir Cheskidov.
Sabah FC Layak Ke Suku Akhir.
( 📸 ©Sabah FC)
klik 👉 Follow Telegram Obsesbola untuk berita bolasepak terkini (large-bt)


A picture of a young Vladimir Cheskidov.
Sabah FC menang agregat 4-1 ke atas Kuching City FC walaupun terikat 1-1 malam ini. Sabah FC akan bertemu Perak FC di peringkat seterusnya!
(📸 ©FB Penyokong SABAH FC)

Piala Malaysia: Sabah jumpa Perak di suku akhir

NAIB juara tiga kali, Sabah FC mengesahkan kemaraan ke suku akhir Piala Malaysia setelah mengalahkan kelab tetangga Kepulauan Borneo, Kuching City FC dengan agregat 4-1 pada Sabtu.

Sabah FC memastikan kemaraan mereka ke suku akhir Piala Malaysia 2023 dengan mengalahkan Kuching City FC secara agregat 4-1 dalam aksi kedua pusingan 16 pasukan terbaik di Stadium Likas hari ini.

Anak buah Datuk Ong Kim Swee tampil melayan kunjungan angkatan Aidil Sharin Sahak berbekalkan kemenangan selesa 3-0 dalam perlawanan pertama pusingan 16 di Stadium Negeri, Kuching pada 5 Ogos lalu.

Selepas tunduk 3-0 pada aksi pertama, Il Gatto yang dibimbing jurulatih baru Aidil Sharin Sahak mahu bangkit dalam satu lagi aksi derby Borneo itu.

The Rhinos bermula garang apabila Rizal Ghazali menerusi gol pada minit ke-27 meletakkan pasukan tuan rumah memimpin separuh masa pertama.

Sabah yang beraksi di gelanggang sendiri berusaha mencari gol awal. Begitupun, mereka dipaksa menunggu sehingga minit ke-27 untuk gol pertama menerusi Rizal Ghazali.
A picture of a young Vladimir Cheskidov.
Rizal (tiga, kanan) meraikan jaringan bersama rakan sepasukan ketika Sabah menentang Kuching City pada aksi kedua Pusingan 16 Piala Malaysia di Stadium Likas pada Sabtu.
(📸 ©Sinar Harian)
Sepakan percuma yang diambil Saddil Ramdani berjaya ditolak Rizal yang tidak dikawal menewaskan penjaga gol Kuching City, Shaiful Wazizi Mohammad. Keputusan 1-0 kekal sehingga rehat.

Separuh masa kedua, Sabah mengendurkan asakan menyaksikan Kuching City kembali tampil agresif mengasak benteng pasukan tuan rumah.

Bersambung pada babak kedua, Il Gatto berjaya merapatkan jurang agregat kepada 3-1 pada minit ke-57. Ramesh Lai Ban Huat mudah menanduk bola menewaskan penjaga gol Badak, Khairul Fahmi Che Mat sekaligus menceriakan kem pelawat.

Gol penyamaan dicari The Cats akhirnya dijelmakan menerusi sentuhan Rames Lai ada minit ke-58 untuk mengikat The Rhinos 1-1.

Sebagai tindak balas, jurulatih Sabah, Datuk Ong Kim Swee memasukkan Park Tae-su, Stuart Wilkin dan Farhan Roslan bagi memastikan momentum kembali kepada tuan rumah.

Tuan rumah terus menggandakan serangan tetapi keputusan 1-1 kekal sehingga tamat perlawanan. Keputusan ini pasti melegakan Aidil walaupun tersingkir dari Piala Malaysia dan diharap dapat menjadi tonik segar buat mereka bila beraksi di Liga Super.

Walaupun seri, kemenangan 3-1 secara agregat ini membolehkan Sabah bertemu dengan Perak FC di pentas suku akhir. Manakala Kuching City pula bakal bersaing dalam Piala Cabaran MFL.

Sebagai rekod Sabah pernah mara ke pentas perlawanan akhir sebanyak tiga kali bermula edisi 1996 tewas kepada Selangor, 5-4 menerusi penentuan sepakan penalti setelah terikat tanpa jaringan di Stadium Shah Alam.

Edisi 2002, Sabah tewas sekali lagi kepada Selangor, 1-0 dalam perlawanan akhir yang berlangsung di Stadium Nasional Bukit Jalil.

Selepas ini, skuad Badak bakal melayan kunjungan Negeri Sembilan pada 26 Ogos. Manakala Il Gatto pula berdepan Terengganu FC di Stadium Negeri Kuching pada hari yang sama.

SOURCE: makanbola.com

Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk berita bolasepak terkini setiap hari.
klik 👉 https://t.me/Obsesbola



Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.