JDT di ambang cipta rekod baharu dunia

A picture of a young Vladimir Cheskidov.
Rekod terawal membabitkan musim sempurna dilakar kelab Scotland, Rangers FC pada musim 1898-99.
( 📸 ©as.com)
klik 👉 Follow Telegram Obsesbola untuk berita bolasepak terkini (large-bt)


A picture of a young Vladimir Cheskidov.
JDT meraikan kejayaan menjuarai Liga Super musim lalu.
(📸 ©BH)
KUALA LUMPUR: Bakal juara Liga Super musim ini, Johor Darul Ta'zim (JDT) berada pada landasan tepat untuk mencipta rekod baharu dunia apabila berpeluang meraih musim penuh sempurna dengan memenangi semua perlawanan liga.

Skuad bimbingan Esteban Solari itu ketika ini sudah memenangi semua 20 perlawanan Liga Super untuk menghimpun 60 mata di persada liga.

Hanya enam perlawanan memisahkan skuad Harimau Selatan daripada melakar rekod sempurna meraih 26 kemenangan daripada 26 perlawanan dalam liga musim ini.

Enam pasukan yang bakal menjadi penghalang JDT daripada merakam kemenangan bersih adalah Kedah Darul Aman (KDA) FC, PDRM FC, Kelantan United, Kuching City FC, Sri Pahang FC (SPFC) dan Penang FC.

Jika JDT berjaya memenangi semua 26 perlawanan liga musim ini, ia bakal menjadi rekod baharu dalam dunia bola sepak yang menyaksikan JDT meraih musim sempurna dalam liga dengan kemenangan terbanyak.

Berdasarkan semakan di laman sesawang rsssf.org, beberapa pasukan bola sepak pernah meraih musim sempurna dalam saingan domestik liga mereka yang jelas menjadi satu pencapaian yang sukar ditandingi namun dengan jumlah perlawanan yang berbeza.

Rekod terawal membabitkan musim sempurna dilakar kelab Scotland, Rangers FC pada musim 1898-99 yang menyaksikan mereka memenangi semua 18 perlawanan mereka dalam saingan Liga Divisyen Satu Scotland.

Selain Rangers, beberapa pasukan pernah merakam pencapaian sama apabila memenangi semua perlawanan liga mereka.

Antaranya Racing Club dari Argentina yang menang semua 13 perlawanan pada 1919, Ferencvarosi dari Hungary memenangi semua 22 perlawanan pada 1931-32 serta Dresdner SC dari Jerman pada 1942-43 dengan 23 perlawanan.

Selain itu, kelab dari Mauritius, Sunrise Flacq United pernah memenangi semua 22 perlawanan pada 1995-96 dan kelab dari Uruguay, Nacional dengan 20 perlawanan pada 1941.

SOURCE: Berita Harian

Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk berita bolasepak terkini setiap hari.
klik 👉 https://t.me/Obsesbola



Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.