Jaguh Bola Sepak Indonesia Jadi Lawan Sabah Untuk Saingan AFC

A picture of a young Vladimir Cheskidov.
Pertembungan Sabah FC vs PSM Makassar di AFC Cup 2023.
( 📸 ©Sabah Football Club via semuanyabola.com)
klik 👉 Follow Telegram Obsesbola untuk berita bolasepak terkini (large-bt)


A picture of a young Vladimir Cheskidov.
Grup H Piala AFC Cup 2023-2024 (AFC Cup 2023-2024): PSM Makassar, Sabah FC, Hai Phong FC, Hougang United FC.
(📸 ©instagram.com/officialsabahfc)
Keputusan undian untuk saingan Piala AFC musim ini secara rasminya telah pun dikeluarkan sebentar tadi dengan menyaksikan Terengganu dan Sabah masing-masing diletakkan dalam Kumpulan G dan H.

Antara mencuri tumpuan pastinya terarah kepada Kumpulan H yang diwakili Sabah, apabila mereka diundi untuk berada bersama salah satu pasukan terkuat di Indonesia musim lalu, PSM Makassar.


Seperti diketahui, PSM Makassar merupakan kelab yang mencuri tumpuan musim lalu dalam saingan Piala AFC, selepas kejayaan mereka untuk menewaskan Kedah Darul Aman ketika pusingan zon separuh akhir menerusi keputusan penuh 2-1.

Namun, pasukan kendalian Bernardo Tavares itu turut mencatat kekalahan kepada wakil Malaysia iaitu Kuala Lumpur City (KL City) menerusi keputusan penuh 5-2 bagi pusingan akhir peringkat Zon.

Pastinya kekuatan semasa jaguh dari Indonesia itu menjadi antara perkara perlu diperhatikan oleh Sabah mengenai kekuatan semasa pasukan tersebut pada saingan ini.

Selain PSM Makassar, Sabah juga bakal berdepan wakil dari Vietnam iaitu Haiphong FC serta Hougang United dari Singapura sebelum mencongak peluang ke pusingan seterusnya.

Menerusi prestasi masa mereka kini, Sabah pastinya perlu membuat persediaan cukup rapi selain memperbaiki aspek kelemahan mereka di posisi pertahanan yang dianggap kurang menyakinkan musim ini.

Rantaian pemain berkualiti seperti Ramon Machado, Daniel Ting, Saddil Ramdani, Park Tae-su, dan Darren Lok pastinya menjadi antara pertaruhan penting buat Datuk Ong Kim Swee bagi menghadapi cabaran tersebut.

Di Kumpulan G, menyaksikan Terengganu telah diletakkan bersama satu lagi wakil dari Indonesia iaitu Bali United selain berdepan dua cabaran kelab lain iaitu Stallion Laguna FC (Filipina), serta Central Coast Mariners (Australia).

Salah satu pasukan terkuat kumpulan itu pastinya terarah kepada wakil dari Australia iaitu Central Coast Mariners yang ditunjangi oleh beberapa pemain berkualiti tinggi untuk memberi cabaran buat Terengganu.


Pasukan tersebut juga turut dibarisi oleh Alou Kuol yang merupakan abang kepada penyerang Newcastle United dalam saingan English Premier League (EPL) musim lalu iaitu Garang Kuol.

Selain itu, cabaran-cabaran daripada kelab lain juga tidak boleh diambil ringan kerana pastinya mereka juga mempunyai sasaran tersendiri untuk melayakkan diri ke pusingan seterusnya.

Walaubagaimana pun, inspirasi kejayaan KL City yang melayakkan diri ke final pada tahun lalu wajar diambil sebagai suatu motivasi buat dua wakil Malaysia ini untuk turut mencipta sejarah tersendiri.

SOURCE: semuanyabola.com

Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk berita bolasepak terkini setiap hari.
klik 👉 https://t.me/Obsesbola



Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.