Nike lancar kit jersi baru Harimau Malaysia musim 2017-2018

Nike lancar jersi baru Harimau Malaysia.

klik 👉 Follow Telegram Obsesbola untuk berita bolasepak terkini (large-bt)



NIKE LANCAR JERSI BAHARU HARIMAU MALAYSIA 2016-2018


Nike hari ini telah memperkenalkan jersi baharu skuad kebangsaan, Harimau Malaysia untuk tahun 2016 hingga 2018 pada satu majlis pelancaran yang berlangsung di Majlis Sukan Negara (MSN), Bukit Jalil.

Jersi 'home' dengan warna utama hitam dan jersi 'away' dengan warna utama putih itu akan mula digunakan skuad Harimau Malaysia pada kejohanan Piala Suzuki AFF 2016 dengan saingan Kumpulan B di Yangon, Myanmar akan bermula Ahad ini (20 November).


Majlis pelancaran pagi tadi itu telah dihadiri ketua jurulatih kebangsaan, Datuk Ong Kim Swee serta empat pemain Harimau Malaysia iaitu Baddrol Bakhtiar, Zaquan Adha Abd Radzak, Nazirul Naim Che Hashim dan Matthew Davies.

Kickbola.net Turut hadir, Pengurus Pemasaran Nike Malaysia, Nino Priambodo.
Jersi 'home' skuad Harimau Malaysia sebelum ini menggunakan warna kuning sebagai warna utama dan pastinya penggunaan warna hitam sebagai warna utama adalah sesuatu yang baharu buat peminat bola sepak negara.



Ini akan memberi sedikit rasa pembaharuan kepada pasukan serta kelainan dari segi ‘design’ untuk peminat dan pengumpul jersi kerana lima keluaran jersi dari tahun 2007 hingga kini menggunakan tema yang sama.

Mengapa jersi baharu ini menggunakan logo FAM dan bukannya bendera Malaysia seperti pada tiga jersi terdahulu - 2010-2012, 2012-2014 dan 2014-2016?

Sebenarnya dalam bola sepak antarabangsa, logo federasi adalah ‘standard’ yang biasanya digunakan di bahagian dada jersi kebangsaan. Jika dilihat pada kejohanan Euro 2016, Copa America 2016 dan Piala Asia 2015, hampir kesemua negara menggunakan logo federasi atau pun logo pasukan di jersi masing-masing.

Malah dengan penggunaan logo federasi, jersi ini lebih eksklusif melambangkan jersi bola sepak dan bukan jersi sukan lain.

Mengapa pula logo FAM digunakan sedangkan logo baharu Harimau Malaysia telah dilancarkan pada 16 September lalu?

Jersi Harimau Malaysia 2016 ini mula direka oleh Nike pada awal tahun 2014. Jersi pasukan Malaysia dihasilkan serentak dengan jersi-jersi keluaran 2016 negara-negara lain yang ditaja oleh Nike dan keseluruhan proses 'design' sehingga produksi mengambil kira-kira 18 bulan.

Jersi-jersi ini telah siap pada awal tahun 2016 untuk pelancaran negara masing-masing menjelang kejohanan-kejohanan tahun 2016 seperti Euro 2016 dan juga Copa America 2016.

Disebabkan Piala Suzuki AFF 2016 bermula pada November, maka jersi Malaysia hanya dilancarkan pada hari ini walaupun proses reka bentuknya dan produksi telah bermula seawal tahun 2014.


Jersi baharu Harimau Malaysia ini akan mula dijual pada Rabu, 16 November 2016 di rangkaian kedai sukan Al-Ikhsan di seluruh negara dengan harga RM289.

Selepas menewaskan Papua New Guinea 2-1 dalam perlawanan persahabatan, petang semalam, skuad bola sepak kebangsaan menerima seragam baru yang dilancarkan Nike di Majlis Sukan Negara (MSN), Bukit Jalil, hari ini.

Jersi utama (gelanggang sendiri) menampilkan warna-warna ikonik harimau -- kuning, hitam -- dengan keseluruhannya berwarna hitam dan satu jalur kuning masing-masing di kedua-dua bahagian sisi, sama seperti seluar.


Jersi kedua yang lazimnya digunakan ketika beraksi di luar, mengetengahkan warna putih dengan jalur biru di bahagian tepi, di mana Nike menjelaskan ia adalah gabungan warna pertama digunakan untuk pasukan kebangsaan.


Pengurus Pemasaran Nike Malaysia, Nino Priambodo, dalam laporan media, berkata jersi tersebut direka berdasarkan maklum balas daripada pemain bagi menampakkan ia lebih ringan dan tangkas.


"Perlawanan bola sepak telah berkembang sejak beberapa tahun yang lalu dan Nike sentiasa mendengar suara atlet. Daripada reka bentuk produk untuk pemasaran kepada inovasi baru bagi menyokong pemain-pemain dalam setiap perlawanan," katanya pada majlis pelancaran itu.


Tambah Priambodo, jersi baru itu juga dilancarkan sempena kerjasama 10 tahun Nike dengan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).

Ketua pakar produk Nike Malaysia, Gary Arwin, menjelaskan jersi baru berkenaan dibuat lebih anjal dan ringan, kononnya dapat meningkatkan prestasi si pemakai.


Beberapa pemain negara seperti Baddrol Bakhtiar, Mohd Zaquan Adha Abdul Radzak, Matthew Davies dan Nazirul Naim Che Hashim memperagakan kedua-dua jersi itu pada majlis pelancarannya yang turut dihadiri jurulatih, Datuk Ong Kim Swee.

Malaysia menewaskan Papua New Guinea 2-1 di Stadium Shah Alam, petang semalam, dalam aksi pemanas badan terakhir sebelum memulakan kempen Piala AFF Suzuki 2016 dengan menentang Kemboja, Ahad ini.


Harimau Malaysia dijangka akan menggunakan seragam baru berkenaan di kejohanan serantau itu.

Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk berita bolasepak terkini setiap hari.
klik 👉 https://t.me/Obsesbola



Tags

Post a Comment

1 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
  1. Menarik rekaan terbaru jersi bola sepak ni.. Tahniah kerana terdapat pembaharuan.. Harap semangat pun baru..

    ReplyDelete